Συχνές ερωτήσεις

Οι συχνότερες ερωτήσεις για την ελιά…

Ποιές είναι οι κυριότερες ποικιλίες ελιάς ;

Στην Ελλάδα υπάρχουν διάφορες ποικιλίες ελιών. Ο καρπός των ποικιλιών που περιέχουν μικρό ποσοστό ελαιολάδου χρησιμοποιείται συνήθως για τη παρασκευή επιτραπέζιας ελιάς ενώ αντίθετα οι ποικιλίες με μεγάλο ποσοστό ελαιολάδου χρησιμοποιούνται για ελαιοποίηση.

Από τις ποικιλίες ελιών, οι πιο γνωστές και οι πιο συνηθισμένες είναι:

  1. Η Κονσερβολιά Αμφίσσης που είναι επίσης γνωστή και με τα ονόματα χοντροελιά, μαυροελιά κλπ. Είναι από τις καλύτερες ποικιλίες για την παρασκευή επιτραπέζιων ελιών διάφορων τύπων (πράσινες, μαύρες, ξανθές).
  2. Η Θρούμπα η οποία καλλιεργείται κυρίως στη Θάσο τη Χίο, τη Σάμο, τις Κυκλάδες αλλά και την Κρήτη την Αττική και την Εύβοια. Έχει την ιδιότητα κατά τη διάρκεια της ωρίμανσης να ξεπικρίζει πάνω στο δέντρο από μόνη της ενώ η επεξεργασία της γίνεται με αλάτι.
  3. Η ελιά Χαλκιδικής καλλιεργείται κυρίως στη Χαλκιδική (230.000 στρέμματα) και σε μικρότερες εκτάσεις στην Καβάλα και σε ορισμένες ακόμα περιοχές δίνοντας το 30% (33.000 τόνοι) της ολικής εγχώριας παραγωγής επιτραπέζιας ελιάς. Ο καρπός της ποικιλίας αυτής είναι πολύ μεγάλος και χρησιμοποιείται κυρίως για την παραγωγή πράσινης τραγανής επιτραπέζιας ελιάς.
Πόσο υγιεινές είναι οι ελιές;

Η ελιά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της μεσογειακής διατροφής και συγκαταλέγεται σχεδόν σε όλες τις υγιεινές δίαιτες αλλά και στη διατροφή εκατομμυρίων ανθρώπων. Οι ευεργετικές ιδιότητες της κατανάλωσης ελιάς στην υγεία είναι πολλές:

  1. Οι επιτραπέζιες ελιές έχουν 10 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από το ελαιόλαδο .
  2. Περιέχουν σημαντικές ποσότητες βιταμίνης Α και Ε, οι οποίες σε συνδυασμό συμβάλλουν στην καλή υγεία του δέρματος.
  3. Σε μικρότερες ποσότητες περιέχουν βιταμίνες Β1, Β6 και Β12 οι οποίες βελτιώνουν την λειτουργία του νευρικού συστήματος και ενισχύουν το μεταβολισμό.
  4. Είναι πλούσιες σε φαινολικές ενώσεις που βοηθούν τη λειτουργία της καρδιάς και στην πρόληψη του καρκίνου και σε ιχνοστοιχεία όπως σίδηρο, φώσφορο, ασβέστιο και κάλιο. Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για την καλή κατάσταση του αίματος, ο φώσφορος και το ασβέστιο είναι απαραίτητα για γερά οστά και δόντια και το κάλιο για την καλή λειτουργία της καρδιάς.
  5. Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και οι τοκοφερόλες που περιέχονται στις ελιές έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες, προσφέροντας προστασία από καρδιαγγειακά νοσήματα, εγκεφαλικά και καρκίνο.

Όμως όπως και κάθε άλλη λιπαρή ύλη, φυτικής ή ζωικής προέλευσης πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο γιατί αποδίδει στον οργανισμό 9,3 θερμίδες/γραμμάριο τροφής. Έτσι, ενώ συχνά ελέγχουμε την ποσότητα του λαδιού που θα προσθέσουμε στο φαγητό ή τη σαλάτα μας, καταναλώνουμε πολλές ελιές. Δεν πρέπει λοιπόν να παραβλέπουμε το γεγονός ότι 5 μικρές ελιές ή 3 μεγάλες μας δίνουν ακριβώς τις ίδιες θερμίδες με 1 κουταλάκι του γλυκού ελαιόλαδο, δηλαδή 45 θερμίδες.

Μαύρες ή πράσινες ελιές;

Οι διαφορές όσον αφορά τα διατροφικά τους στοιχεία είναι μικρές. Ωστόσο οι μαύρες ελιές είναι οι πιο ώριμες και για το λόγο αυτό είναι συνήθως λίγο πιο πλούσιες σε θρεπτική αξία σε σχέση με τις πράσινες. Πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν επίσης οτι οι μαύρες ελιές είναι επίσης πιο πλούσιες σε τοκοφερόλες (αντιοξειδωτικές ουσίες). Οι πράσινες ελιές είναι συνήθως πιο αλμυρές από τις υπόλοιπες και αυτό είναι κάτι που πρέπει να συνυπολογίσετε αν πρέπει να είστε προσεκτικοί με την πρόσληψη αλατιού.